"ΤΟ ΝΕΡΟ" |
Διαθεματική προσέγγιση Προβληματισμός Κριτήρια επιλογής Διαμόρφωση σχεδίου |
Στόχοι του προγράμματος Αξιολόγηση Δραστηριότητες |
Γ' ΦΑΣΗ |
Αξιολόγηση |
Επιχειρώντας μια αποτίμηση της χρονιάς αυτής διαπιστώσαμε ότι τα προγράμματα Ευέλικτης Ζώνης, διευρύνουν την εκπαιδευτική διαδικασία πέρα και έξω από τα συνηθισμένα παραδοσιακά πρότυπα. Η “αποδέσμευση” αυτή βελτιώνει την εκπαιδευτική πράξη, απελευθερώνοντας τον εκπαιδευτικό από την επαγγελματική εξουθένωση ξεκινώντας έτσι ένα υπέροχο ταξίδι με προκλητική διαδρομή από τη γοητεία της περιπέτειας. Η Ευέλικτη Ζώνη είναι δυνατό να προσφέρει στον εκπαιδευτικό σημαντικές ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης. Αυτό συμβαίνει γιατί, στα πλαίσια ενός ανοιχτού επαγγελματισμού, οι εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί συνειδητοποιούν στην πράξη κατά το σχεδιασμό, οργάνωση και υλοποίηση του προγράμματος, ποιες είναι οι πραγματικές τους εκπαιδευτικές ανάγκες. Η εμπλοκή στους σε τέτοιες μορφές μάθησης προκαλεί αναδόμηση του ρόλου τους ως επαγγελματίες καθότι αντιλαμβάνονται καλύτερα ότι είναι συνεπιβάτες και συνεξερευνητές στην αναπτυξιακή πορεία των μαθητών τους γενικότερα και στην πορεία τους για τη γνώση ειδικότερα. Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλει κυρίως ο νέος, αναβαθμισμένος ρόλος που η σύγχρονη μεταβαλλόμενη κοινωνία απαιτεί από τον εκπαιδευτικό. Από την πλευρά των γονιών, το πρόγραμμα της Ευέλικτης Ζώνης είναι δυνατό να αξιοποιήσει ένα αναξιοποίητο κεφάλαιο για τα ελληνικά δεδομένα, τους γονείς, αφού οι ίδιες δραστηριότητες του προγράμματος κινητοποιούν και θέτουν σε νέα βάση την συνεργασία σχολείου – οικογένειας. Έχοντας μια οπτική από την πλευρά των μαθητών συνειδητοποιήθηκε από μας τους εκπαιδευτικούς ότι το πρόγραμμα της Ευέλικτης Ζώνης προσφέρει την αναγκαία επιστημονική γνώση, γνώση επίκαιρη και χρηστική που ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους. Επιπλέον, πέρα από τις γνωστικές δεξιότητες που αναπτύσσει στους μαθητές, αναπτύσσει και αντίστοιχες κοινωνικές δεξιότητες, όπως την αλληλεγγύη, την αλληλοκατανόηση, το σεβασμό στη διαφορετικότητα, κ.λ.π., δεξιότητες που στη σύγχρονη κοινωνία κρίνονται εξίσου απαραίτητες. Στο δικό μας ταξίδι με συντροφιά «το νερό», συναντήσαμε πολύτιμους συνεργάτες, τους γονείς και τους φίλους και βιώσαμε όλοι μαζί μέσα από την πράξη. Με άλματα που ξεπέρασαν τους σταθερούς κανόνες γκρεμίσαμε τα τείχη της εσωτερικότητας και μάθαμε όλοι μαζί να παρατηρούμε από νέες οπτικές γωνίες ό,τι υπάρχει γύρω μας. Συγκεκριμένα: ü Τα παιδιά, σ’ αυτό το ταξίδι, ασχολήθηκαν με ένα περιβαλλοντικό θέμα και μέσα απ’ αυτό απέκτησαν περιβαλλοντική ευθύνη γιατί είναι βέβαιο πως όσο πιο μικρά τα βοηθήσουμε να γνωρίσουν τις ομορφιές της φύσης, τόσο πιο γρήγορα θα την αγαπήσουν και όσο πιο γρήγορα κατανοήσουν τις ωφέλειες που προκύπτουν απ’ αυτή, τόσο πιο γρήγορα θα θελήσουν να την προστατέψουν. ü Καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού, διαπιστώσαμε ότι έλειπε από τα παιδιά η στοιχειώδης ενημέρωση για την αναγκαιότητα του νερού, αλλά ήταν αδύνατο να φανταστούν πόσο πολύτιμο και απαραίτητο είναι για τη ζωή μας. ü Επισκέφθηκαν χώρους έξω από το Νηπιαγωγείο και εξερεύνησαν το ευρύτερο περιβάλλον. ü Τα παιδιά απέκτησαν πολλές γνώσεις αλλά και εμπειρίες για το νερό με τρόπο ευχάριστο. ü Έμαθαν να αγαπούν ακόμη περισσότερο το νερό και να το προστατεύουν με κάθε τρόπο γιατί αποτελεί πηγή ζωής. ü Ευαισθητοποιήθηκαν ως προς τη διαχείριση του νερού και την καθαριότητα των χώρων όπου υπάρχει νερό (ποτάμια, λίμνες θάλασσες). ü Ενθουσιάστηκαν ιδιαίτερα με τις δραστηριότητες που συνδέουν το νερό με τη λαϊκή παράδοση. ü Ένιωσαν υπεύθυνα μέσα από τις δραστηριότητες που τους ανατέθηκαν, ενώ έμαθαν να συνεργάζονται και να δουλεύουν ομαδικά, σε αρκετά μεγάλο βαθμό. ü Δημιούργησαν (ζωγραφική, λογοτεχνία κλπ) με θέμα το νερό.
Θεωρούμε ότι αυτού του είδους η εκπαιδευτική εμπλοκή βρίσκει απήχηση στην εκπαιδευτική βάση και μοιάζει να δίνει πνοή στο παραδοσιακό σχολείο. Όμως, προκειμένου να υλοποιηθεί, απαιτείται συνέπεια, συνέχεια, στήριξη στον εκπαιδευτικό και το σχολείο, επανεξέταση των δεδομένων και αναθεωρήσεις. Κλείνοντας, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά όλους αυτούς που μας βοήθησαν για να φτάσουμε στον προορισμό μας σ’ αυτό το ταξίδι. |